Основи підприємництва.
.................................................................................................................................
Основні етапи розвитку компанії.

Час рухається стрімко. Змінюються цінності, змінюються люди, клієнти, змінюється і компанія. Вона стає іншою.
Розвиток компанії має свої етапи. Якщо умовно позначити основні, вийде чотири.

Перший - етап становлення компанії.

Характеризується такими ознаками:

  • відсутність жорстких законів і традицій як всередині компанії, так і в її поведінці на ринку. Характерна значна частка дилетантизму, що надає пікантну новизну і дозволяє народжувати нестандартні рішення. Компанія намагається визначити свою нішу, тому часто забігає на чужу територію, доставляє багато клопоту корифеям, дратує ветеранів і не завжди навіть усвідомлює небезпеку такої поведінки;

  • результати діяльності не фіксуються, відсутні жорсткий контроль і система звітності. Про посадових інструкціях і мови бути не може, так як чіткого розмежування повноважень просто немає;

  • як правило, всередині компанії панує звернення "на ти" і по іменах. Відсутня чітка ієрархічність (виняток становлять компанії, засновані колишніми військовослужбовцями). Характерно спільне проведення дозвілля.

  • основною мотивацією персоналу є ентузіазм. Працюють по 12 - 14 годин. З офісу не вигнати. У повітрі віють чудові божевільні утопічні ідеї. Вони бурхливо обговорюються. Спори до хрипоти, мозкові штурми - норма життя;

  • директорам (вони ж, як правило, і є господарями підприємства) ще не соромно, засукавши рукава, вантажити разом з усіма меблі для офісу.

  • всі щиро радіють кожному новому придбанню (комп'ютери, факси, столи, стелажі та ін.);

  • вся комерційна інформація тримається в головах, про інформаційну безпеку ще немає й мови. Керівництво повністю поінформоване про те, що відбувається в компанії. Воно все і всіх знає. І головне, воно цілком досяжне для народу.

  • характерні високі, але вкрай нестабільні доходи, відсутність фінансового планування. Може без жалю змінюватися сфера діяльності. Часто проводяться операції з високою часткою ризику.

Другий етап - етап "промивання золотого піску".

Характерні ознаки:

  • скажена плинність кадрів. Промивається золотий пісок, в ситі застряють тільки люди з високим рівнем адаптивності або ті, хто опинився в потрібний час у потрібному місці. Компанія активно шукає свою стилістику, формує скелет, так званий кістяк;

  • ніша на ринку знайдена. З'являються більш-менш стабільні джерела доходу. Виникає необхідність контролювати процес - звідси перші спроби (як правило, не дуже вдалі) зафіксувати, визначити і описати робочі процеси. Посадові інструкції є, але не працюють. Концепція продажів може змінюватися щодня. Кавоманія, лихоманка, відсутність визначеності - норма життя;

  • керівництву все ще дуже цікавий сам процес заробляння грошей. Воно намагається ретельно контролювати процес, але рук на все не вистачає. Прибуток пріоритетна, а тому "не до народу". Звідси часті непродумані кадрові рішення, перестановки, примірки. Люди, з якими починали, або йдуть і відкривають свій бізнес, або залишаються, претендуючи на близькість, яка господарів починає злегка обтяжувати. При цьому перші - "підлі зрадники", другі - як та стара шафа, яку і викинути шкода, і поставити нікуди;

  • хто з тих, хто стояв біля витоків, знаходять своє місце в мінливій компанії. Вони, як правило, і стають вірними зброєносцями, що мають повний картбланш. Їх використовують як прокладки між собою і народом. Формується мідлменеджмент. Якщо компанії пощастило, то цей клас не надто заважає жити, якщо не пощастило - з'являються перші ознаки обмеження народу в інформації, її спотворення на шляху зверху вниз і знизу вгору;

  • як і раніше багато і добре працюють, правда, тепер не тільки з "любові до мистецтва", але ще і зі страху втратити роботу;

  • персонал в загальній своїй масі не дуже грамотний. Прогалини в знаннях з лишком компенсуються гнучкістю і агресивністю компанії.

Третій етап - етап заслуженого благополуччя.

Характерні ознаки:

  • фірма вже не "бридке каченя", а красивий і потужний корабель, повноправний власник своєї ділянки ринкової акваторії. Працювати в компанії престижно. Плинність припиняється. Кістяк компанії починає обростати. Повноваження розмежовані досить чітко. Чисельність персоналу зростає. Те, що раніше робила одна людина, тепер роблять троє. З'явилися посадові інструкції, контракти, положення про структурні підрозділи, різні папери та інші принади корпоративного життя;

  • персоналу явно недоплачують, компенсуючи це класом, маркою компанії і насильницьким рішенням його ж проблем - пільги, навчання, колективні походи в театр, корпоративні заходи, спільне проведення дозвілля. Працюють відповідно оплаті - з лінню, але йдуть з компанії рідко - сила звички і тяга до комфорту беруть своє;

  • мідлменеджмент процвітає. Керівництво віддаляється, не розуміючи, чому на нього не хочуть працювати так само ретельно, як воно працювало саме на себе. Але час репресій ще не настав, грошей вистачає на те, щоб задовольняти зростаючі потреби;

  • в компанії сформований єдиний понятійний апарат, є свої фірмові слівця і крилаті вирази;

  • по фірмі більше не бігають. За винятком декількох особливо завзятих новачків пересуваються чинно і неквапливо. З'являються вислови на кшталт "добра справа зробиться сама, а погану і робити не варто". У повітрі витає легка іронія з приводу трудового "ентузіазму" новеньких. Часто з'являються ознаки елегантною корпоративної "дідівщини";

  • розмежовані повноваження служб, причому настільки конкретно, що починають з'являтися перші "нічийні смуги". Втрати від них досить великі, але поки про це мало хто замислюється. Боязкі заклики головного бухгалтера до економії якщо і бувають почуті, то, як правило, закінчуються масовою акцією заготівлі "під чернетки" списаного з одного боку дорогого паперу. Через тиждень страшне слово "економія" забувається, і чернетки, так і не використані як чернетки, відправляються в кошики з сміттям;

  • низькокваліфікована (вчитися цьому дійсно ніде!), з великими труднощами вирішальна зовнішні завдання служба безпеки (або те, що його прийняла вважати) виявляє Чудненьке "поле для гольфу", що дозволяє і роботу робити класно, і у начальства медаль заслужити, - внутрішню безпеку. Робота просувається успішно (благо в країні, де тривалий час Павлик Морозов був національним героєм, накопичений колосальний досвід пошуку і знаходження внутрішніх ворогів);

  • керівництво, неабияк втомлене від того, що народом все - таки треба управляти (а це трохи інше заняття, ніж заробляння грошей, і чомусь вимагає спеціальних знань і колосального терпіння), всерйоз замислюється над висуненням на директорські пости особливо цінних.

Четвертий етап - розквіт "махрового бюрократизму".

Дуже важкий період в житті компанії. Особливо небезпечний тим, що зовні абсолютно благополучний:

  • фінансові показники стабільні, але продажі плануються виходячи не з можливостей ринку, а з потреб роздутого управлінського апарату;

  • ринок тисне, але як - то всім здається, що "саме з нами цього не станеться". Молоді і зубасті атакують (небачена нахабство!). Сила інерції не дозволяє швидко маневрувати - організм, неабияк оброслий, проявляє всі ознаки гіподинамії. Тут і задишка, і лінь, і уповільнені процеси внутрішнього розкладу;

  • величезну кількість паперів. Їх спочатку пишуть, потім ретельно знищують. Кошики щовечора повні паперової потерті. З'являються чудові документи типу "інструкції з написання інструкцій";

  • кожному керівнику роздано по медалі і по полю діяльності. У кожного керівника в обоймі певне число власних відданих. Саме їхніми зусиллями організовано обробіток ділянок з неминущим бажанням відрубати шматочок території. Самі керівники в цей час засідають на численних нарадах, на які збираються, схоже, тільки для того, щоб тримати супротивників в поле зору. Всіх їх мучить одне і те ж питання: "Хто ж з нас стане до керма, а значить, над нами? З ким дружити? Чи не прорахуватися б ...";

  • а директора нагадують декабристів: так само страшно далекі вони від народу, так само революційні думки в їх головах розм'якшені синдромом ситості, і єдиний вид голоду, який вони відчувають, - це інформаційний. У інтуїтивних спробах вгамувати свій голод господарі намагаються знайти оптимальних комунікаторів. Але практично всі комунікатори є представниками тієї чи іншої команди. Наслідок - інформація як і раніше спотворюється, і з кожною зміною комунікатора спотворюється на користь комунікатора і його клану. Звідси - здаються з боку абсолютно безглуздими видалення і наближення господарями тих чи інших підлеглих;

  • наближених бояться і заздрять їм. Зате як тільки черговий наближений до тіла імператора оступається - злісної радості інших немає кінця: "Ну що, дорогий, покерувати захотів?" або "Отримав, фашист, гранату?" Після подібної "дружньої підтримки" не кожному вдається знову стати до керма. Зате тим, хто пережив таку ситуацію, в просторі пострадянського менеджменту просто немає ціни! Такий битий варто десятка небитих;

  • йде активний переділ територій та сфер впливу. На рівні топ - менеджменту культивуються "високі" відносини. Інтриги, внутрішня боротьба віднімають величезну кількість душевних і фізичних сил, тому займатися своїми прямими обов'язками просто немає часу. Звідси показушна діяльность, розмахування паперами перед носом супротивника, дрібні підніжки тощо. Повна беззахисність перед оцінкою професійної придатності та професійних досягнень часто робить процедуру атестації персоналу полем бою.

  • будь-яка зовнішня криза може в цій ситуації стати останнім для компанії. Так, шафа велика, але ж чим вона більша, тим голосніше падає ... Неважливо, що саме буде приводом "останнього дня Помпеї". Це може бути добре спланована акція конкурентів, фінансова або політична криза, раптова втрата зовнішніх конкурентних переваг (наприклад доброму дядькові на митниці на голову падає цегла) і багато іншого. Важливо, що компанія не готова ні до одного з них!

Звичайно, перераховані вище етапи є лише узагальненими і не можуть бути еталоном діяльності Вашої компанії. Бо Вам пощастить в цьому житті більше!
Тел. /044/ 531-7204 229-7204
META-Ukraine
Інформаційний розділ.

  • Основи підприємництва.

  • Організація бізнесу. Поради.

  • Фізичній особі-підприємцю - платнику єдиного податку.

  • Дії, що потрібно провести після реєстрації.

  • Індивідуалізація підприємницької діяльності.

  • Довідкова інформація.

Перейти до розділу.